dinsdag, mei 14, 2024
Home Blog Pagina 113

Wat is een camjo?

0

Camjo is de afkorting voor ‘camerajournalist’. Het betekent in feite dat de rol van verslaggever, cameraman, geluidsman en regisseur door één en dezelfde persoon wordt vervuld.

Wat is de meerwaarde van camjo’en?

In de huidige journalistiek en videoproductie wordt steeds meer ‘camjo’ gewerkt. Een belangrijk oorzaak is kostenbesparing: voor een videoproductie zijn veel minder mensen nodig en dat scheelt de producent, het medium of de uitgever geld.

Daarnaast is ook de technologische ontwikkeling een belangrijke oorzaak. Vroeger werd video gemaakt met grote, dure en ingewikkelde camera’s. Tegenwoordig is een camjo-camera handzaam en zeer gebruiksvriendelijk. Je ziet tegenwoordig zelfs dat MoJo’en (videoproductie met je smartphone) in opkomst is en producties oplevert die veelvuldig op televisie worden gebruikt.

Er zijn ook nadelen aan camjo’en. Zo zorgen de verschillende functies die de camjo’er moet vertolken ervoor dat deze persoon natuurlijk nooit een expert op alle gebieden kan zijn. Niemand is zo goed in het draaien van mooiste, stabiele shots als een echte cameraman, zo fijngehorig als een geluidsman, houdt het overzicht van een regisseur en is daarnaast ook nog eens een scherpe en goede interviewer of presentator.

Wat zit er in camjo set?

En daarnaast zijn de volgende accessoires aan te raden of leuk om te hebben:

  • Een speciale cameratas waarmee je alle spullen makkelijk mee kunt nemen (verkleint de kans op beschadigingen)
  • Een cameralamp (voor een mooi beeld op donkere of juist overbelichte locaties)
  • Voldoende extra batterijen
  • Voldoende extra geheugenkaarten
  • Een plopkap met jouw herkenbare logo

Beginnen met vloggen: dit zijn de 9 gouden tips

0

Niet elke vlogger heeft als doel om influencer te worden. Misschien vind je het gewoon leuk om je leven, je werk of je hobby te laten zien. Als je geen of nauwelijks ervaring hebt met vloggen, of eigenlijk ‘videologgen’, dan hebben we hieronder enkele ‘gouden’ tips.

De vlog zelf

Je hebt wat te vertellen en je wil dat mensen jouw vlog zien. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat ‘alles klopt’ aan je vlog. Wat ik met ‘alles’ bedoel? Dat lees je hieronder:

  • Absoluut één van de belangrijkste dingen: zorg dat je beeld en geluid in orde zijn. Of beter gezegd: dat die gewoon perfect zijn. Niets is zo irritant als de vlogger die nauwelijks te zien is of die je niet kunt verstaan. Dan kun je nog zo’n leuk verhaal te vertellen hebben, je volgers hebben allang weggeklikt. Weg idee, weg montagetijd en misschien ook wel weg volgers. Investeer daarom in een goede camera en een goede microfoon. Heel veel vloggers gebruiken de Sony Cybershot RX100 VII vanwege het kantelbare scherm, de autofocus en 4K resolutie. Nadeel is dat je er geen externe microfoon aan kunt koppelen. Dat kun je echter oplossen met een Bracket. Plaats hem onder de RX100 VII en plaats aan de zijkant eenvoudig een videomicrofoon. Ook andere accessoires, zoals een videolampen, kunnen je aan de bracket bevestigen.
  • Wees herkenbaar. Zeker volgers die je ‘in real life’ niet kennen, zullen je moeten leren kennen. Dan helpt het als er een vastigheidje in je vlogs zit. Hetzelfde hoedje, een opvallende snor, een bepaalde make up routine, een herkenbare achtergrond. Zorg dat er iets van een rode draad door je verschillende vlogs loopt.
  • Wees je bewust van je achtergrond. Kijkers zien alles. En dan bedoel ik niet alleen je gedragen sokken van eergisteren, maar ook andere rommel, die platgeslagen mug op de muur achter je. Dat soort dingen leiden af van jouw en je verhaal. Check daarom vooraf te achtergrond.
  • Doe een preview voor je opneemt. In het verlengde van de vorige tip over rommel en viezigheid op de achtergrond helpt een preview je ook bij het vaststellen van het juiste licht. Als je voor een raam gaat zitten, is de kans bijna 100% dat je heel donker wordt. Kies in zo’n geval ofwel een andere plek, of gebruik een lampje om je bij te lichten, ook om bijvoorbeeld te voorkomen dat je er als spook uitziet.
  • Let op je non-verbale houding, je gezichtsexpressie. Klinkt wellicht wat vaag, maar een vlog is niet alleen wát je zegt, het is ook hoe je het zegt. Hoe bewegen je lippen, wat doen je ogen, frons je je wenkbrauwen? Kijk om te oefenen naar jezelf in de spiegel, of neem jezelf op en vraag een ander er zonder geluid naar te kijken en eerlijk commentaar te geven. Je gezichtsuitdrukking is namelijk te trainen, als je je er maar bewust van bent.

Zo word je een succesvol vlogger

Een leuke vlog maken is 1, dat maakt je nog niet tot een succesvol vlogger. Daarvoor moet je namelijk ook de video zelf aantrekkelijk maken voor je kijkers en deze laten opvallen. Daarover enkele belangrijke tips:

  • Zorg voor een constante stroom van video’s. Je hoeft niet dagelijks een video te posten, als er maar een ritme is en je kijkers en volgers weten wanneer ze nieuwe content van je kunnen verwachten.
  • Ga de interactie met je volgers aan. Reageer op opmerkingen of behandel ze in je volgende vlog. Zo voelen je volgers zich gezien en gehoord en dat versterkt hun band met je kanaal.
  • Geef een ‘Call To Action’ (CTA) in je vlog. Moedig je volgers aan om te reageren op je, zich te abonneren op je YouTube-kanaal of daag ze uit met een vraag of dilemma en hun antwoord in de comments te droppen.
  • Zorg voor een ‘teasende’ titel en omschrijving bij je vlog die je volgers prikkelt om te gaan kijken. Maar denk daarnaast ook goed na over steekwoorden waarop je gevonden wil worden op YouTube, Google en andere online plekken. Wil je dat je vlog veel gevonden wordt? Doe dan vooraf een zoekwoorden-onderzoekje om erachter te komen waar veel op gezocht wordt en behandel die onderwerpen in je volgende vlog. Zo ben je relevant en actueel!

8 belangrijke tips bij het maken van een podcast

0

Een podcast is niet zomaar met een aantal personen slap ouwehoeren over een onderwerp, net zo min als het een verkapte radio-uitzending is. Maar wat is het geheim van een goede podcast? We geven je 5 handige tips!

Voorbereiding voor je podcast

Een geslaagde mediaproductie begint altijd met een goede voorbereiding, zo ook bij het maken van een podcast.

  • Werk met de juiste spullen. Welke dat zijn lees je in dit artikel. Als maker is gebruiksgemak van je apparatuur belangrijk, voor de luisteraar is de geluidskwaliteit van de microfoon essentieel. Stoort je microfoon, dan zet je luisteraar je podcast gegarandeerd uit (en keert misschien wel nooit meer terug).
  • Maak een format, zorg voor een logische opbouw en hou je daaraan. Het geeft de luisteraard houvast.
  • Mik op een podcastlengte van maximaal 30 minuten.

Inhoud van je podcast

We zien dat podcasts een enorme vlucht hebben genomen. Vooral podcasts met experts over een bepaald onderwerp doen het erg goed.

  • Praat over een onderwerp waar de sprekers veel van weten of een autoriteit in zijn.
  • Kies niet te veel sprekers. Twee is al voldoende, alleen kan eventueel ook, drie is ook mooi voor de dynamiek. Vier lijkt wel echt het maximum te zijn voor een ordelijk verloop.
  • Cruciaal: praat niet door elkaar heen. Doe je het wel, dan wordt het rommelig en onnavolgbaar voor de luisteraar.
  • Werk met een gespreksleider die de regie heeft en vragen stelt. Om te voorkomen dat meerdere sprekers antwoorden kun je ofwel elkaar duidelijk aankijken, ofwel je hand opsteken wanneer je wat wil zeggen. De luisteraar krijgt daar uiteraard niets van mee, maar voor het gespreksverloop werkt het erg prettig.
  • Tease aan het begin van de podcast, in de titel en in de begeleidende tekst de onderwerpen waarover je het gaat hebben.

Wil je graag een cursus volgen? De Nederlandse Vereniging voor Journalisten biedt ze aan.