zondag, juli 20, 2025
Home Blog Pagina 47

Cabaretiers

0

Iedereen houdt wel van een goede grap en wie hier echt goed in is kan proberen zijn brood te verdienen met het vertellen van leuke verhalen. Dit is wat cabaret inhoudt. Mensen komen naar jouw voorstelling waar jij leuk bedoelde anekdotes vertelt en je krijgt hier voor betaald ook. Maar cabaret is natuurlijk meer dan een klop-klopgrap, dus hoe kun je als cabaretier je geld verdienen? Om daarachter te komen moet je weten wat je moet doen om succesvol te zijn in de wereld van de lach.

Wat maakt cabaret anders dan moppen tappen?

Cabaret is een duur woord voor iemand die op een meer professionele manier zorgt voor humor. Het is vooral bedoeld om als voorstelling te gebruiken in een theater, maar kan ook vaak gevonden worden op plekken als nachtclubs, speciale festivals, tv-programma’s en op de radio. Vooral bij de cabaretvoorstellingen in theaters worden de voorstellingen aangekleed met veel verschillende onderdelen. Zo komt er in bijna elke voorstelling wel minstens één liedje voor, dat door de cabaretier (of cabaretière) zelf bedacht is en opgedragen wordt onder begeleiding van muziek. Dit is vaak een piano of akoestische gitaar.

Vaak worden cabaret en komedie door elkaar gehaald, omdat de meeste mensen bij beide zaken aan humor denken. Maar toch zijn een cabaretier en een komiek twee verschillende beroepen. Zo is een komiek puur gericht op het lachwekkende aspect, terwijl een cabaretier vaak ook serieuze zaken in zijn voorstellingen stopt. Daarnaast vertelt een cabaretier vaak monologen om het publiek aan het lachen te krijgen, terwijl een komiek dit vooral doet met theaterwerk. Komieken zie je daarom ook vaak als acteurs op tv, in zogeheten sitcoms.

Hoe verdienen cabaretiers geld?

Een cabaretier is voornamelijk iemand die optreedt. Als hij of zij een optreden geeft in een theater of op een evenement, dan krijgt deze hier geld voor. Hetzelfde als een zanger geld krijgt voor een optreden of een acteur die wordt betaald om in een musical te spelen. Het geld wordt uitbetaald vanuit het management van de cabaretier, die het geld dan krijgt van de instelling die de cabaretier heeft geboekt. Dit is in de meeste gevallen dus de eigenaar van het theater of de club, de organisator van het evenement of de klant die de cabaretier heeft geboekt voor een feestje. Vooral bij voorstellingen in een grote zaal of op een evenement wordt dit dan uitbetaald van de kaartopbrengst om naar de voorstelling te kunnen komen. De prijs wordt van tevoren afgesproken en vooral grote en bekende namen hebben een vast tarief.

Daarnaast verdienen cabaretiers aan uitzendrechten. Veel voorstellingen van met name de bekendste namen worden ook vaak op televisie uitgezonden. Denk maar bijvoorbeeld aan de Oudejaarsconference. Deze optredens mogen alleen uitgezonden worden als het management hier toestemming voor geeft, en dat wordt alleen gedaan wanneer de rechten om de voorstelling uit te zenden worden ingekocht door de televisieomroep. Je kunt dit zien als royals, vergelijkbaar met het geld dat muziekartiesten krijgen wanneer hun nummers worden gebruikt op de radio of als achtergrondmuziek in een tv-programma. Een laatste inkomstenbron is een deel van de winst die wordt gewonnen vanuit de verkoop van bijvoorbeeld dvd’s, maar deze markt wordt steeds kleiner.

Wat maakt een cabaretier uniek?

We kennen in Nederland een heleboel verschillen cabaretiers. Je zou kunnen denken dat de markt hiervoor dus een beetje verzadigd is geraakt, maar niets blijkt minder waar. Sterker nog, er komen steeds meer nieuwe mensen (aanstormend talent) bij. Maar hoe kan dit?

Binnen het cabaret is er genoeg ruimte voor verschillende invalshoeken en hier maken cabaretiers grondig gebruik van. De meeste cabaretiers gebruiken hun eigen achtergrondverhalen in hun optredens, waardoor ze altijd met uniek materiaal kunnen komen. Een goed voorbeeld hiervan is hun afkomst. Je ziet steeds meer cabaretiers die bijvoorbeeld roots hebben in landen als Suriname, Marokko, Turkije en de Antillen. Verhalen die standaard zijn in hun gemeenschap kennen andere mensen weer niet zo goed, en door ook de beelden die van buitenaf wel bekend zijn op een komische manier te versterken kunnen ook mensen met een hele andere afkomst lachen om stereotype verhalen. Maar het gaat hier niet alleen over andere landen ontdekken. Veel mensen zoeken ook vaak herkenning en vinden daarom vaak ook cabaretiers vanuit de eigen omgeving extra leuk. Zo zijn er veel cabaretiers die de nadruk leggen op dat ze bijvoorbeeld komen uit Rotterdam of Brabant, zodat iemand die praktisch de buurman kan zijn zichzelf kan herkennen of juist in een deuk kan liggen van hoe gek het er in Eindhoven aan toe gaat als je zelf uit het noorden komt.

Waar ook steeds meer aandacht voor is, zijn vrouwelijke cabaretiers. Cabaret was in het begin vooral een mannenwereld, net zoals de meeste beroepen. Maar tegenwoordig kom je steeds vaker vrouwen tegen op het podium. Dit was natuurlijk al een beetje zo, als bijrol voor een bekende komiek, maar nu zijn zij steeds vaker de hoofdattractie. Zo zullen veel mensen namen als Tineke Schouten, Claudia de Breij en Birgitte Kaandorp wel kennen. En als dan iemand als Soundos zowel haar vrouwelijke als Marokkaanse ingevingen gebruikt heb je meteen twee voor de prijs van één.

Tot slot is er nog een belangrijk punt dat cabaretiers uniek maakt, en dat is totaal niet hunzelf zijn. Veel cabaretiers maken namelijk ook gebruik van typetjes. Dit zijn personages die de cabaretier baseert op bestaande en niet-bestaande personen, al dan niet overdreven gespeeld. Sommige artiesten hebben één typetje, vaak is dit een vrouwelijke rol gespeeld door een man, en andere hebben weer een heel arsenaal van persiflages. André van Duin is een goed voorbeeld van de laatste categorie.

Wie zijn de bekendste cabaretiers van het moment?

Er zijn veel nationale en internationale cabaretiers die het ontzettend ver hebben weten te schoppen. Zo zijn er in Nederland al veel namen die op hun eigen manier de zalen vol weten te krijgen. Jochem Myjer is een goed voorbeeld hiervan. Hij staat in heel Nederland bekend als de grappenmaker die zijn ADHD in zijn voordeel weet te gebruiken. Een andere grote naam is Hans Teeuwen, die vooral geroemd wordt om zijn hart op de tong en grove taalgebruik tijdens zijn voorstellingen. Ook veel cabaretiers met een buitenlandse achtergrond, zoals Jörgen Raymann en Jandino Asporaat kunnen zichzelf tot de top van de cabaretwereld in Nederland benoemen.

Als je kijkt naar opkomende grote namen komen namen als Patrick Laureij omhoog. Hij is vooral bekend als stand-upcomedian, die vaak te zien is geweest in De Wereld Draait Door. Ook Peter Pannekoek stijgt boven zichzelf uit, vooral vanwege zijn keiharde optredens in The Roast op Comedy Central. Verder zien we ook steeds meer grote namen naar voren komen die hiervoor alleen als bijrol bij andere grote namen zaten. Een goed voorbeeld is Roué Verveer, die eerst alleen een maatje van Jandino was, maar nu ook steeds vaker solo wordt gevraagd.

Internationaal komen steeds vaker Engelstalige comedians en cabaretiers naar Nederland of zijn op de Nederlandse televisie te zien. Kevin Hartman is een goed voorbeeld hiervan en ook buikspreker Jeff Dunham weet met zijn plastic vrienden voor veel gelach te zorgen. Maar ook Nederlandstalige buitenlandse artiesten weten het in ons koude kikkerlandje ver te schoppen. Zo is de monotone Belg Philippe Geubels niet meer weg te denken van de Nederlandse televisie en al omarmd als onofficieel Nederlands staatsburger.

Hoe rijk zijn de bekendste Nederlandse cabaretiers?

Dat je nu prima geld kunt verdienen met grappen maken mag duidelijk zijn, maar hoeveel is dit? Kun je ervan leven of moet je je bijbaantje als je cabaretier wil worden toch nog maar geen vaarwel zeggen?

Hoe rijk de grootste namen in het cabaret zijn is moeilijk te vinden, maar dat ze er warmpjes bijzitten mag duidelijk zijn. Zo is Youp van ’t Hek de rijkste cabaretier met een door Pure Luxe geschat vermogen van 10 miljoen euro. En dat is dus ruim tien jaar geleden. De rest van die top 10 was ook al multimiljonair. Volgens cabaretier Guido Weijers zou je zelfs iets verkeerds doen als cabaretier als je niet al miljonair bent geworden, zo zegt hij in een interview met WNL. Wel geeft hij hierin aan dat dit vooral geldt voor wie in grote zalen op mag treden en dat wie in kleine buurthuizen en cafés optreedt vaak eerst uit de schulden moet komen.

De uitdrukking lachend rijk worden is in de wereld van het cabaret dus meer dan alleen beeldspraak. Het is zeker goed verdienen wanneer je volle zalen weet te trekken. Maar om een succesvol cabaretier te worden moet je wel van het vak houden. Als je zelf niet om je eigen grapjes kunt lachen, kun je er niet van uitgaan dat je publiek dit wel doet.

NOS Journaal

Het NOS Journaal is het nieuwsbulletin van de NOS. Het wordt iedere dag uitgezonden en te zien op NPO 1, NPO 2 en NPO Nieuws.

Het NOS Journaal door de jaren heen

De Nederlandse Televisie Stichting zond in 1956 het eerst NTS-journaal uit, de voorloper van het NOS Journaal. De Nederlandse Omroep Stichting, de NOS, ontstond in 1969, nadat de NTS en de Nederlandse Radio Unie werden samengevoegd. Vanaf 1985 waren er voor het eerst twee presentatoren in het journaal te zien, om de uitstraling wat te verlevendigen. In 1989 kreeg het NOS Journaal concurrentie van het nieuwe programma RTL Nieuws. In 2003 kreeg het NOS Journaal een eigen website en konden recente uitzendingen worden teruggekeken.

NOS gedurende de dag

De ochtendbulletin laat een mix zien van het laatste nieuws, het belangrijkste nieuws van de vorige avond, sportnieuws en het weer. Tot 10:00 is de rubriek Verder Vandaag te zien. Hierin komt kort de belangrijkste nieuwsberichten voorbij zonder beeld. Gedurende de dag worden de reportages wat langer en is er soms een gesprek met een verslaggever of correspondent.

Het achtuurjournaal

Het achtuurjournaal is de belangrijkste uitzending van het NOS Journaal, daarnaast is het ook langst bestaande bulletin. Deze uitzending duurt meestal zo’n 25 minuten. Er worden meer onderwerpen besproken en er wordt dieper op ingegaan. Ook wordt het journaal altijd afgesloten met een uitgebreid weerbericht.

Vele presentatoren

Er zijn al vele presentatoren voorbij gekomen in het NOS Journaal. Sinds 2020 presenteren onder andere Winfried Baijens, Simone Weimans, Jeroen Overbeek, Annechien Steenhuizen, Rob Trip, Amber Brantsen, Saïda Maggé, Malou Petter, Mark Visser, Jeroen Tjepkema en Astrid Kersseboom de journaals. In het weekend doen Rob Trip en Annechien Steenhuizen dit. Alle redacties van de nieuwsprogramma’s van NOS vallen samen onder de naam NOS Nieuws. Deze redacties werken in het NOS gebouw op het Mediapark in Hilversum. Verder zit er in Den Haag een Haagse redacties. Hier zijn politieke redacteuren werkzaam.

Journalisten

0

Elke dag staan de verschillende mediaplatformen weer vol met het laatste nieuws. Van interviews met de sterren tot het plaatselijke nieuws in je woonwijk. De mensen die ervoor zorgen dat dit mogelijk is zijn de journalisten.

Deze mannen en vrouwen zijn continu bezig met het verkrijgen van het laatste nieuws, zodat iedereen op de hoogte kan zijn van wat er speelt. Maar wat houdt dit precies in? Hoe komen journalisten aan hun informatie en hoe kun je dit zelf ook doen? In dit artikel gaan we het wat meer hebben over het beroep achter de krantenkoppen.

Wat doet een journalist?

Een journalist is iemand die voor zijn of haar werk nieuws probeert te verzamelen om hier berichten over te kunnen maken. Dit nieuws wordt dan gepubliceerd voor het bedrijf waarvoor deze aan het werk is, zodat de volgers van het nieuwsplatform de informatie uit het nieuwsbericht tot hun kunnen krijgen. Het nieuws wordt geschreven voor een nieuwszender op televisie, een website, een tijdschrift, social mediaplatform of een combinatie van de verschillende platforms. Dit bericht kan vaak één-op-één worden overgenomen voor de verschillende vormen, maar wordt vaak wel aangepast zodat de teksten meer kloppend zijn voor het platform en de doelgroep. Een andere naam voor journalisten is ook wel de pers.

Oorspronkelijk waren deze nieuwsberichten bedoeld voor geschreven teksten, met name voor de krant. Tegenwoordig komt steeds minder krant (op papier) naar voren en worden de teksten vooral gemaakt voor online kanalen, zoals websites of social media. Ook televisiezenders als de NOS hebben journalisten in dienst voor de items die langskomen in het journaal. Steeds vaker zijn nieuwsberichten ook niet per se geschreven. Zo worden steeds meer berichten opgelezen of ingesproken op bijvoorbeeld de radio of in filmpjes.

Journalisten kunnen hun vak uitoefenen op verschillende manieren. Allereerst de journalist op locatie, die de informatie voor de nieuwsberichten verzamelt. Deze geeft de informatie aan de redacteurs, die de informatie omschrijven tot waardige nieuwsberichten. Ook op locatie kun je journalisten vinden die gespecialiseerd zijn in reportages, waarvan de omgeving een belangrijk onderdeel is van de journalistieke stukken. De eindredactie en het plaatsen van de stukken wordt meestal door een andere redacteur gedaan dan die het bericht origineel schreef. Wanneer een bericht op tv of op de radio wordt uitgezonden, is er meestal een nieuwslezer die de informatie overdraagt. Deze nieuwslezer heeft de informatie niet zelf verzameld of opgesteld en wordt daarom niet gerekend onder het mom van journalist. Daarentegen zijn de cameraman en de fotograaf die de stukken en reportages van beeld voorzien wel journalisten.

Wie zijn bekende journalisten?

Het vak van journalist is al zo oud als dat er mediaplatforms als radio en televisie bestaan. Hierdoor zijn er ook veel bekende journalisten die de meeste mensen wel kennen. Een van de bekendste journalisten die als schoolvoorbeeld wordt gezien voor veel nieuwe journalisten is Frits Barend, die zijn nieuwsberichten onder andere leven gaf via Radio Veronica, tijdschrift de Nieuwe Revu en in zijn praatprogramma samen met Henk van Dorp. Ook verre familielid Sonja Barend is erg bekend geraakt in het vak van de journalistiek.

Als we kijken naar journalisten die tegenwoordig erg bekend zijn, komen we al gauw uit bij Thijs Zonneveld, gespecialiseerd in sportnieuws en met name wielrennen, Evert Santegoeds die vaak bij Shownieuws aanschuift voor nieuws over de celebrities en tv-columniste Angela de Jong. Daarnaast zijn vooral misdaadverslaggevers tegenwoordig erg bekend, omdat zij veel aan het woord zijn bij landschokkende misdrijven en dat ze vaak eigen tv-programma’s hebben. Voorbeelden van bekende misdaadverslaggevers zijn de helaas veel te jong overleden Peter R. de Vries, John van den Heuvel, Alberto Stegeman (van Undercover in Nederland) en Kees van der Spek (onder andere van Oplichters in het Buitenland).

Wat verdient een journalist?

Niet iedere journalist verdient natuurlijk hetzelfde. Dit kan sterk afhangen van wat voor nieuws je maakt en bij welke opdrachtgever je zit. Zo verdien je uiteraard minder als beginnend journalist bij een lokale omroep dan wanneer je hoofdredacteur bij de publieke of commerciële omroep bent. Toch is er een minimum- of gemiddeld salaris dat je kunt verwachten als je aan het werk bent als journalist.

Als je net bent begonnen als journalist en bijvoorbeeld nog meters moet gaan maken bij de regionale omroep, dan kun je verwachten dat je rond de 1800 euro per maand verdient. Een standaard inkomen dat al snel op kan lopen naar 3000 euro. Wanneer je al wat meer ervaren bent spreek je van een senior journalist en kun je al gauw 5500 euro per maand verdienen. Als je dan ook nog eens bij grote en nationaal opererende bedrijven zoals tv-zenders of landelijke kranten aan het werk bent kan dit geld alleen nog maar meer worden.

De bovenstaande lonen gelden natuurlijk wanneer je in loondienst bent. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer freelance journalisten, die betaald krijgen voor de stukken of reportages die ze maken. Dit kan variëren tussen een vast bedrag per artikel of een vergoeding per woord. Gemiddeld kunnen freelance journalisten tussen de 2500 en 5000 euro per maand verdienen. Vaak beginnen journalisten als stagiairs of wanneer ze nog bezig zijn met hun studie om een portfolio op te bouwen. De vergoeding kan dan vrij laag zijn, van 500 euro tot zelfs helemaal niets onder het mom van vrijwilligerswerk. Dit is vaak vooral bij lokale omroepen, die van hun bestaan afhankelijk zijn van giften en de gemeente.

Hoe kun je een journalist worden?

Voor veel mensen is journalist worden een jeugddroom. Lekker veel schrijven over van alles en nog wat, geen dag hetzelfde. Maar hoe wordt je een journalist en hoe kun je van je werk in de nieuwsberichten een bestaan opbouwen?

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste vooropleiding hebt genoten. Er zijn veel verschillende opleidingen waar je het vak kunt leren, van opleidingen die specifiek gericht zijn op journalistiek tot meer media brede opleidingen waar journalistiek een belangrijk onderdeel is. Vrijwel iedere mbo- of hbo-school biedt wel een journalistieke opleiding aan, waardoor je vaak kunt kiezen voor een opleiding die niet ver weg is. Mocht je pas op latere leeftijd jezelf willen omscholen tot journalist, dan zijn er ook genoeg deeltijdopleidingen te vinden waar je de fijne kneepjes van het vak kunt leren naast je werk of dagelijkse leven. Wanneer je dan klaar bent met de opleiding ontvang je bij een goed resultaat je diploma, welke je op je cv kunt tonen om bij een journalistiek bureau aan het werk te gaan.

Misschien nog wel belangrijker dan het volgen van een opleiding is het hebben van een gevuld portfolio. De journalistiek is een van de beste beroepen waar je je talent beter kunt tonen met resultaten dan met een diploma. Daarom is het belangrijk dat je al tijdens je opleiding ervaring opdoet met het maken van berichten en dat je deze kunt tonen in je portfolio. Op deze manier zal een opdrachtgever of mediabedrijf een beter beeld van jouw kwaliteiten kunnen schetsen en daarmee jou eerder kunnen aannemen. Dit geldt voor zowel het werk als freelancer of zzp’er als in loondienst bij één bedrijf. Het is alsnog aan te raden om wel de opleiding journalistiek te volgen, zodat je weet hoe je op een professionele manier stukken kunt maken en je meer ervaren raakt in wat je moet doen om een verhaal levend te maken. De opleiding geeft de handvaten die je krijgt om in de praktijk te laten zien dat jij de wereld kunt vertellen wat het moet weten.

Wat is Videoland?

0

Videoland is een video-on-demand dienst dat wordt aangeboden door RTL Nederland. Het platform produceert ook eigen programma’s.

Geschiedenis van Videoland

Videoland was van 1984 tot 2010 een van Nederlands meest populaire videotheken. De videotheek werd opgericht door Nico Broersen en Gerard van Stijn in 1984. In 1992 nam Philips het beheer een aantal jaar over, waarna het managementteam het weer overnam. Aan het einde van het eerste decennium van de 21ste eeuw verdwenen videotheken steeds meer uit het straatbeeld. Dit kwam mede door de opkomst van video-on-demand services, zoals Amerikaanse bedrijven als Netflix, HBO en Amazon Prime en daarnaast ook Nederlandse services zoals NPO Start, KIJK en NLZIET. In 2010 ging Videoland als onderdeel van de Entertainment Retail Group failliet. Videoland werd vervolgens overgenomen door Moving Pictures Holding. In 2013 nam RTL Nederland het bedrijf over en het bedrijf ging verder onder de naam Videoland by RTL. Sinds 2014 kun je hier RTL programma’s vooruit kijken, voordat het op de televisie wordt uitgezonden, zoals Adam zkt. Eva, Goede Tijden, Slechte Tijden en Holland’s Next Top Model. Je kunt ook oudere series en films bekijken. In 2018 ging RTL een samenwerking aan met Talpa TV, sindsdien zijn er ook programma’s van SBS6 terug te zien op het platform.

Originele Videoland producties

Sinds 2015 produceert het bedrijf eigen programma’s die exclusief te zien zijn op Videoland. Het eerste eigen programma van Videoland was de serie Zwarte Tulp, dit was zo’n succes dat het vervolgens ook op tv werd uitgezonden. Verder bracht Videoland veel succesvolle exclusieve series uit zoals Nieuwe Buren, Mocro Maffia en Meisje van Plezier. Daarnaast bracht het platform ook veel populaire realityseries uit zoals Love Island, The Bachelorette en Temptation Island VIPS. In 2018 won Videoland een Hashtag Award met de serie Mocro Maffia en in 2020 won Bont Girl, een documentaire van Famke Louise, twee The Best Social Awards.

Abonnementen van Videoland

Om programma’s op Videoland te bekijken heb je een abonnement nodig. Voor een vast bedrag per maand kun je onbeperkt genieten van het ruime aanbod aan films en series. Je kunt je aanmelden om 14 dagen gratis gebruik te maken van de dienst. Na deze proefperiode wordt het abonnement gratis verlengd. Je zit nergens aan vast, je kunt ieder moment het abonnement opzeggen! Je kunt kiezen voor een Basis lidmaatschap voor €4,99* per maand, een Plus lidmaatschap voor €7,99* per maand of een Premium lidmaatschap voor €9,99* per maand.

* Tarieven kunnen inmiddels gewijzigd zijn, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Wat is Instagram?

0

Instagram is een razend populair social media platform waar het voornamelijk gaat om het delen van foto’s en video’s. Als je het vergelijkt met andere succesvolle social media platforms zoals Facebook of Twitter draait het bij Instagram voornamelijk om het visuele aspect.

Instagram werd geïnspireerd door de foto’s van een Polaroid camera en leverde aanvankelijk vierkante foto’s af met diverse filters die op het effect van een Polaroid camera leken. In 2015 werd deze formaat beperking opgeheven. Het platform werd in 2010 gelanceerd. In 2012 kocht Facebook Instagram voor maar liefst $1 miljard in contanten en aandelen. Inmiddels heeft Instagram meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd en is daarmee een van de grootste social media kanalen van de wereld.

Hoe werkt Instagram?  

Ga naar de website of installeer gratis de mobiele app in de Apple store of Google Play store. Maak een account aan en je kunt foto’s en video’s posten op je profiel. De video’s kunnen een maximale speelduur hebben van één minuut. Instagram zorgt ervoor dat je profielen kunt bekijken van gebruikers over de hele wereld. Je kunt er voor kiezen om je profiel op privé te zetten, dan kan niemand je persoonlijke foto’s bekijken. De app gaat voornamelijk over het posten van foto’s, maar je kunt er wel voor kiezen om een caption bij de foto te plaatsen. Daarnaast kun je ook locaties  en andere gebruikers taggen. De foto’s en video’s kunnen eenvoudig gedeeld worden op andere sociale media.

Extra features Instagram

Instagram heeft naast het posten van foto’s en video’s ook andere features, een daarvan is Instagram Stories. Deze extra feature werd toegevoegd in 2016 en was geïnspireerd door de app Snapchat. Stories zijn een verzameling aan foto’s of video’s op een account die voor maximaal 24 uur kunnen worden bekeken. De foto’s kunnen worden bewerkt met filters en teksten en verdwijnen automatisch. In 2018 werd er een nieuwe functie toegevoegd, genaamd IGTV. Hierbij kan een video worden geüpload tot 60 minuten.

Instagram modellen en influencer marketing

Instagram bracht een aantal nieuwe termen voort, zoals een Instagram-model. Dit is een fotomodel met een groot gevolg aan volgers op Instagram. Daarnaast ontstond ook de term influencer-marketing. Dit is een vorm van marketing door personen met hoge aantallen volgers. Influencers hebben een groot gevolg aan Instagram volgers. Ze gaan samenwerkingen en sponsorships aan met merken of bedrijven. De influencer ontvangt hiervoor een bedrag en in ruil hiervoor prijst de influencer bepaalde producten of diensten aan. Dit kan gaan over kleding die ze dragen op de foto tot reclame over bepaalde voedselproducten, games of reisorganisaties. Er gaat aardig wat geld rond in deze branche, waardoor er de laatste jaren steeds meer fulltime influencers zijn gekomen.